تبلیغات
----- http://golgun.com/images/custom/newrooz.jpg راهنمای تعمیر خودرو ( Repairman ) .. ...

راهنمای تعمیر خودرو ( Repairman )
 
برای آموختن هیچ وقت دیر نیست
 
..... URL: https://d1v2koqfbb1te5.cloudfront.net/Images/Banners/468x60.png Dimensions: 468x60, Standard Name: Full Banner ---------------
/>
نوشته شده در تاریخ شنبه 22 فروردین 1394 توسط رامین اصفهانی

به زمان باز و بسته‌ شدن سوپاپ‌ها و زدن جرقه و در مجموع انجام عمل احتراق، تایم موتور گفته می‌شود. اما گفتیم كه عامل‌های اصلی رعایت تایم موتور، نسبت دنده‌های سر میل‌لنگ و دنده میل سوپاپ است.

همچنین ترتیب قرار گرفتن باد‌امك‌ها روی میل سوپاپ بسیار مهم است. این ترتیب در هنگام طراحی و تولید میل سوپاپ رعایت شده و هیچ فردی در آن نمی‌تواند دخالت كند. گفتیم كه برای انتقال نیروی میل‌لنگ به میل سوپاپ از یك تسمه استفاده شده كه به تسمه تایم معروف است.
این تسمه در كاركرد موتور نقش بسیار مهمی دارد. به گونه‌ای كه در صورت خرابی آن موتور آسیب جدی می‌بیند. خرابی سرسیلندر پیستون‌ها، كج‌شدن سوپاپ‌ها و بسیاری دیگر از مشكلات، از مواردی هستند كه در صورت از تایم خارج‌شدن موتور به وجود می‌آیند.
اما در این موارد كار منطقی، جلوگیری از خارج‌شدن موتور از تایم است. اما برای جلوگیری از بهم خوردن تایم موتور، موارد زیادی هستند كه فرد باید رعایت كند. اما مهمترین آنها 3 یا 4 مورد هستند كه به اختصار به هر یك از آنها می‌پردازیم.
مهمترین عامل بهم خوردن تایم موتور، پارگی تسمه ‌تایم است.وقتی این تسمه پاره می‌شود، نسبت بین میل‌لنگ و میل‌سوپاپ كاملاً از بین رفته و نیروی میل‌لنگ به میل سوپاپ منتقل نمی‌شود، در نتیجه موتور روشن نمی‌شود. همچنین به راحتی در اولین لحظه پارگی تسمه سوپاپ‌ها كج شده و پیستون و سرسیلندر آسیب می‌بیند. پارگی تسمه تایم نیز خود، مشكلات و دلایل مربوط به خود را دارد كه در رابطه با آنها نیز صحبت می‌كنیم.
یكی دیگر از عیوبی كه بسیار شایعه است جدا شدن دندانه‌های تسمه است. وقتی جنس تسمه چندان مرغوب نباشد، در اثر گذشت زمان و یا كاركرد، دندانه‌های آن به راحتی كنده شده و نسبت میل‌لنگ و میل‌سوپاپ بهم می‌خورد. بهم خوردن این نسبت حتی به اندازه یك دندانه نیز باعث بهم خوردن تایم موتور می‌شود.
اما برای برطرف كردن عیوب اول و دوم باید چند نكته را رعایت كرد. برای جلوگیری از پارگی تسمه توصیه می‌شود آن را حتماً در زمان اعلام شده تعویض كنید. هزینه تهیه تعویض یك تسمه بسیار كمتر از تعمیر موتور است. پس اصلاً ریسك آن منطقی به نظر نمی‌رسد. همچنین برای برطرف كردن عیب دوم، توصیه می‌كنم كه از تسمه مرغوب و با كیفیت ضمناً استاندارد استفاده كنید.
هر چقدر قیمت آن بالا باشد، ولی بسیار تاثیرگذار است. همیشه تسمه‌های نامرغوب در حین كار، دنده‌های آنها جدا شده و تایم موتور بهم می‌خورد. اما یكی دیگر از عواملی كه باعث خارج‌شدن موتور از تایم می‌شود، شل‌بودن زیاد تسمه تایمینگ كه بیشتر به دلیل خرابی تسمه سفت‌كن اتفاق می‌افتد. تسمه سفت‌كن نیز باید با فشار استاندارد و مناسب بسته شود. تسمه سفت‌كن در خودروهای مختلف به شكل مختلف است كه معمولاً یك فنر داشته كه خرابی آن باعث شل‌شدن تسمه تایم و سفتی بیش از حد آن می‌شود.
اما اگر تمامی این نكات را رعایت كنید، شاید نتوان گفت دیگر هیچ‌گاه خودرو آسیب نمی‌بیند. یكی از مهمترین عیوبی كه به موتور آسیب می‌رساند، خطای انسانی در هنگام نصب تسمه است.
موتور به هر دلیلی باز می‌شود، تسمه‌ تایم نیز باز می‌شود. در این مواقع فرد تعمیركار باید در هنگام جمع‌كردن موتور و نصب تسمه تایم دقت فراوانی بكند تا تسمه در جای خود و طبق قوانین و علائم مخصوص جا زده شود. این عیب بسیار شایع است. چون علائم نصب تسمه تایم كوچك بوده و زیاد نمایان نیست. ممكن است فرد بی‌دقتی كرده و دچار اشتباه شود، همچنین نصب تسمه‌تایم كمی نیاز به دقت و مهمتر از همه حوصله دارد كه این موارد باعث ایجاد اشتباه می‌شود.
اما گفتیم كه یكی از مهمترین عیوبی كه باعث بهم خوردن تایم موتور می‌شود، پارگی تسمه تایم است. ضمناً كنده‌شدن دندانه‌های آن نیز جزء عیوب شایع می‌باشد. اما عوامل زیادی هستند كه باعث این عیوب شایع می‌شوند ولی مهمترین عواملی كه باعث پارگی تسمه تایم و یا كنده شدن دندانه‌های آن می‌شود حدود هشت مورد هستند كه به مرور به آنها می‌پردازیم.
شاید بتوان گفت اصلی‌ترین عاملی كه باعث پاره شدن تسمه تایم می‌شود، استفاده از دورهای بالای موتور، مخصوصاً دورهای بیشتر از 4000 دور در دقیقه كه باعث استهلاك سریع قطعات می‌شود. بسیاری عادت دارند در مواقعی كه هیچ نیازی به شتابگیری سریع و زیاد نیست به موتور فشار بیاورند، حركت در بیشتر دنده‌ها را تا دور موتورهای بالا، ادامه می‌دهند به گونه‌ای كه عقربه دور موتور به محدوده قرمز (Red Line) می‌رسد. در این شرایط نه تنها، تسمه تایم بلكه تمامی قطعات موتور تحت فشار شدید قرار می‌گیرند. پس سعی كنید حتی‌الامكان از دورهای بالا موتور استفاده نكنید.
دلیل دیگر كه باعث خرابی تسمه تایم می‌شود عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی‌ها و عبور از روی سرعت‌گیرها می‌‌باشد. در سربالایی‌ها وقتی از دنده مناسب استفاده نمی‌شود، فشار زیادی روی موتور به خصوص تسمه تایم وارد می‌شود. در سربالایی‌ها حتماً از دنده سنگین استفاده نمایید. از شتابگیری‌های بیهوده در این موارد نیز خودداری كنید.
دلیل دیگر كه باعث پارگی تسمه تایم می‌شود، خرابی تسمه سفت‌كن است كه در صورت گیرپاژكردن آن باعث كشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد. زیاد سفت‌كردن تسمه كه در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت‌كن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد نیز یكی از عوامل پارگی تسمه می‌باشد. گاهی تمامی عوامل رعایت می‌شود فشار تسمه سفت‌كن، رانندگی و استفاده از دنده مناسب و ... همگی در شرایط ایده‌ال می‌باشند. ولی باز هم تسمه پاره می‌شود در این مواقع، عیب از خود تسمه است.
تسمه‌های نامرغوب امروزه بسیار دیده می‌شوند. این تسمه‌ها استاندارد نبوده و توان تحمل بارهای زیاد را ندارند. به سرعت مستهلك شده و پاره می‌شوند. برای خرید تسمه مناسب توصیه می‌شود با یك تعمیركار مجرب مشورت كنید. بعد از خرید تسمه آن را یك بازدید كلی چشمی بكنید تا از وجود هرگونه شكستگی در سطح تسمه مطمئن شوید. از قراردادن آن در جای نامناسب مثل داخل جعبه و یا زیر چیزی خودداری كنید. این كار باعث ترك‌خوردن تسمه می‌شود. دنده‌های سرتاسر تسمه را نگاه كنید. اگر سیم‌هایی شبیه نایلون مشاهده كردید از تسمه استفاده نكرده و آن را تعویض كنید. شاید تمامی این مواردی كه گفته شد، نصف یك عامل تاثیر نداشته باشد.
رانندگی بدون تنش مهمترین عامل است كه اهمیت آن قابل قیاس با بقیه نیست. شاید اصلی‌ترین عامل در بهم خوردن تایم در تمامی خودروها، رانندگی پر تنش است. تیك‌آف‌كردن‌های مداوم،‌ رانندگی در دورهای موتور بسیار بالا و ... باعث ایجاد یك رانندگی پر تنش می‌شود. در نتیجه تمام عیوبی كه گفته شد، در یك چنین رانندگی به راحتی نمایان می‌شود. حتی در صورت بستن بهترین تسمه تایم نیز با رانندگی این چنینی، عمر تسمه تایم و تمامی قطعات كم می‌شود.
زمان تعویض یك تسمه تایم 60000 كیلومتر می‌باشد. در این میزان حركت حتی اگر خودرو كاملاً بی‌عیب نیز ‌باشد تسمه تایم را عوض كنید. در مجموع باید گفت نقش این تسمه و نحوه كار آن تاثیر بسیار زیادی دارد. در گذشته به جای این تسمه از زنجیر استفاده می‌شد. ولی شاید زنجیر اطمینان بیشتری داشته باشد و پارگی آن تقریباً غیرممكن باشد ولی تولید صدای زیاد، استهلاك بسیار زیادتر و وزن بسیار، باعث شد كه این تسمه جای زنجیر فلزی را بگیرد.
اندازه تسمه تایم، نحوه نصب آن، شكل تسمه سفت‌كن و ... همگی در انواع خودروها، بستگی به طراحی موتور دارد. پس هیچ كدام مزیتی نسبت به دیگری ندارد.




.: Designed By Night-Skin.com :.


... http://opizo.com/rSeUC .... . http://rankealexa.ir .
سیستم افزایش آمار هوشمند تک باکس < ..... .... ........................
روزشمار محرم عاشورا